2.18.2016

Kjærligheten til garn

Kjærligheten til garn kan være stor og heftig, men til hvilken pris? Velger du å betale for et såkalt billiggarn eller dyrt garn? Det er opp til deg selv.

Noen sverger til å følge oppskriften til punkt og prikke og velger garnet som er oppgitt i oppskriften. Andre velger et annet garnalternativ, da må en ofte frem med kalkulatoren og rekne litt for å alt til å stemme. For det er det som er løsningen her, at strikkefastheten passer til det som er oppgitt slik at plagget faktisk passer den som skal bruke det. Om det blir for stort eller for lite har ikke noe med prisen på garnet å gjøre, men den mye omtalte strikkefastheten. Tar en bryet med å rekne litt blir resultatet bra. Strikkepinnene er jo og vesentlige, jeg må ofte ned i mm for å få rett resultat selv om jeg bruker garnet som er oppgitt i oppskriften.

Det finnes en jungel av garn der ute og ikke alt passer for alle. Noe garn nupper på meg og ikke på deg. Vet jeg av erfaring at garnet nupper så velger jeg selvfølgelig et annet garn. Det er ikke noe kjekt å ha et  nytt plagg som ser ut som om det har vært brukt i mange år.

Når erfaringen med de forskjellige garnkvalitetene kommer er det rask å bestemme seg for hvilket garn en skal bruke.




Alle disse 3 er strikket i såkalt billiggarn, eller Østlandsgarn og Mor Aase som det korrekt heter. De er i daglig bruk, fasongen holder seg perfekt, ikke nupper de, gode og varme er de også:)



Uansett så velg det garnet som passser for deg, strikk og vær glad. Vi vil jo at strikking skal være for alle. Jeg synes det viktigste oppi alt er at vi skal kose oss med håndarbeidet, være kreative, skape og ikke minst føre lidenskapen vår videre til kommende generasjoner.

Vibbedille har et glimrende innlegg her i bloggen sin om dette temaet med masse bilder. Les og du blir kanskje overrasket.


3 kommentarer:

  1. SÅ BRA! Ja dette er og blir en evig kamp!
    Det vil alltid være en "Klan" som skuler
    på de som velger "BilligGarn" og vettu?
    De vet jaggu meg IKKJE hva de går glipp av!

    KOS deg og ha en STRÅLENDE dag!

    Go`klem Vibbedille :)

    SvarSlett
  2. Absolutt enig med deg her. Selv har jeg lært at alpakka ikke er noe for meg. Nupper som bare det. Har større glede av min marius i Rubin..billiggarn enn den som er strikket av dyr alpakka.Alpakkaen ble nesten en tusenlapp for genseren og Rubin et par hundrelapper.Må si at jeg likte fargene på den øverste koften her hos deg. Lekker. De to andre også.
    Klemz

    SvarSlett