3.12.2016

En katastrofe inntraff, nesten

I mange lange uker har jeg strikket på prinseteppet. Med lite strikketid pga seine kvelder på jobb har hver omgang vært viktig.

Slik, der var det ferdig til vask og blokking. Vasket slikt teppe har jeg gjort før. Kald ullvask i maskinen, går fint det... Tingen var bare det at jeg har kjøpt ny vaskemaskin siden sist. Denne tanket var ikke innom en gang så jeg stappet teppet i maskinen, trykket på rett program og start.



Da vaskemaskinene peip for ferdig program stakk jeg hånda inn i maskinen. Hva kjente jeg da, hvertfall ikke et lett og luftig babyteppe!
Følelsen da jeg tok ut teppet kjenner vel bare de som har gjort det samme selv.
Satte i gang en iherdig risting og kjente at det gav etter og strakk seg litt.
Spurten opp trappene og inn på badet skulle tilsi at det stod om livet. Hadde gått like bra om jeg gikk opp. Tømte en flaske balsam i badekaret og fylte på med kaldt vann. Teppet oppi, lot det ligge litt og begynte å strekke, forsiktig, lenge og forsiktig. Side for side, og det virket. Glemte jo selvfølgelig å ta bilde av katastrofen, men du kan sikkert se det for deg.



Her ligger herligheten til blokking.




Helt tørt og brettet. En kan ane en liten toving, men det forringer ikke teppet. Det er luftig, florlett og akkurat slik et babyteppe skal være.
Neste teppe blir vasket for hånd, selvfølgelig


1 kommentar:

  1. Kan kjenne igjen den følelsen du hadde da du skulle ta teppet ut av maskinen. Fikk høy puls bare av å lese om det. Så bra at balsamtrikset funket og at alt endte bra. Teppet ble aldeles nydelig!,

    SvarSlett